söndag 27 december 2009

Låååång kvällspromenad, barnmat och ekonomi

Ju närmare vi kom kvällen idag, ju mer började jag inse att jag inte skulle klara min utmaning denna vecka!

MEN! Precis när jag och Peter hade ätit upp våra scones och satt och drack varm choklad med grädde så ringde min kära syster och frågade om jag ville med ut på en promenad med Akilles (Emils hund) Och ja.... Jag följde med! Och det var jätteskönt ute! Det blev en ganska så bra runda!

Så nu har jag precis kommit hem och pustar ut i soffan.... Peter spelar Fifa10.. Nehä! ;)

Imorgon är det ny utmaning! =)
Jag älskar det här! Om det inte hade vart för att jag hade stegräknaren så hade jag aldrig gått så mycket. Och tro mig, jag behöver motion nu! Usch... Känner mig faktiskt inte fin.... =(
Men i stället för att tycka synd om mig själv tänkte jag faktiskt göra något åt det!

Så.. Låter 60.000 steg nästa vecka bra, Sandra?

Frida ska joina oss i stegräknarutmaningen med! Jättekul!
Hon ska bara köpa en stegräknare först!! =)

__________________________

Dagen idag

Idag har det varit lugnt här hemma. Vi tog en liten promenad ner till Ica och köpte lite ingredienser till Gustavs nya matlådor som denna gång fylldes med makaroner och köttfärssås! Sen har jag dregglat mig igenom Leilas "a piece of cake". Vad mycket goda grejer det finns där! Vet inte vad jag ska börja med att baka!





Här är receptet på min barnmat jag gjorde till Gustav för alla som vill testa!

Makaroner och köttfärssås (från 6 månader)
9 portioner á 150 gram

500 gram köttfärs
1 liten gul lök
1 burk krossade tomater
1/4 köttbuljong
Några matskedar flytande smör
1 vitlöksklyfta
3 tsk oregano
5 dl okokta makaroner (INTE fullkorn)

Koka köttfärs och makaroner var för sig. Bryn löken i lite smör på svag värme tills den blir mjuk. Rör ner den kokta köttfärsen, tomatkrossen, vitlöken, buljongtärningen och oreganon. Låt puttra några minuter. Rör sist ner makaronerna.. Mixa allt i en matberedare! Färdigt! Och gott!!

Ps: Egentligen skulle det vara en halv köttbuljong men jag är ju väldigt försiktig med salt så jag tog bara 1/4. Man kan även riva ner en morot, den ska du stekas mjuk på låg värme tillsammans med löken.


För alla som är intresserade av barnmat och ekonomi
Har räknat ut att den barnmaten jag gjorde själv nu kostar 4,73 kr per portion. I butik kostar den ca 12 kr.

Per vecka:
Egen barnmat, 33 kr i veckan
Färdigköpt barnmat, 84 kr i veckan

Per år:
Egen barnmat, 1722 kr per år
Färdigköpt barnmat, 4368 kr per år

Faktiskt.... Det jag vill komma till är att prisskillnader på att göra egen barnmat och den man köper färdig inte är så stor som jag trodde. (?) Visst, det skiljer ju i pris men inte jättemycket. Det positiva med att göra egen mat är ju att jag vet vad jag har i.... Så jag fortsätter med att göra egen.. Men ibland så kommer Gustav få sig en burk han med! =)
Han gillar ju dom nu..... hihi.....


Stegräknaren v. 52

Måndag: 8301 steg
Tisdag: 9250 steg
Onsdag: 9343 steg
Julafton: 600 steg (på morgonen, sen tog jag på mig min klänning och jag kunde ju inte ha stegräknaren på den. Så jag får väl gå ifatt ca 7000 steg extra tills på söndag!!
Fredag: 5188 steg
Lördag: 9442 steg
Söndag: 13,360 steg


Sammanlagt 55,484 steg,
Målet avklarat med +5484 steg! =)


GOD NATT!!!







2 kommentarer:

Frida sa...

Ojoj blev ju massa steg på söndagen =)

Sandra sa...

Ska man satsa ska man göra det rejält! :) 60 000 - Here we come! Puss