lördag 20 mars 2010

Ännu ett kalas avklarat

Japp, nu har alla våra gäster lämnat vårt lilla hus och jag och Peter väntar på att diskmaskinen ska bli färdig = jag bloggar, Peter spelar Fifa. =)

Kvällen blev mycket lyckad, måste jag säga. Jag börjar nog få lite kläm på det här med matlagning! (Tack Julia och Gittan för tipsen, såg dem lite sent bara..) Det blev mat som lutade åt det asiatiska hållet i form av jasminris, kycklinggryta med sallad. Det var det godaste jag ätit på länge. Skriver ett ungefärligt recept längre ner.. Efter det blev det en fruktsallad med exotiska frukter som jag serverade tillsammans med en vit chokladmousse. En ny favorit, så god! (Recept nedan)



Saras Asiatiska Kycklinggryta
Till ca 8 pers

smör
1 gul lök
250 gram färska champinjoner
5 st kycklingfilér
3 vitlöksklyftor
salt
vitpeppar
curry
ingefära
1 burk kokosmjölk
3 dl creme fraishe
5 dl matlagningsgrädde
soya
ca 1 tsk sambaloelek
200 gram cashewnötter

Hacka lök och champinjoner och fräs i smör. Skär kycklingfilérna i önskad storlek och bryn med resten. Pressa ner vitlöken, salta, peppra och krydda med curry och ingefära efter egen smak. När kycklingen är genomstekt tillsätter du kokosmjölken, creme fraishen, matlagningsgrädden och en skvätt soya. Sist tar du i sambaloeleken och rör ordentligt, smaka av. Avsluta med att röra i nötterna precis innan servering. Servera med ris och sallad. (eller smörstekta wokgrönsaker)


Saras Exotiska Fruktsallad:

Mina fruktval består av:
Färsk ananas
Nätmelon
Vindruvor
Passionsfrukt
Sharon

Till denna serverade jag en vit chokladmousse:

Vispa 3 dl grädde
Rör ner 1 ägg
och 1 dl florsocker
Smält 100 gram vit choklad och rör ner sist.

NJUT!


Lite bilder från kvällen!

Tänk vad glad man kan bli för ett presentkort på A6.



Mina presenter:
En väska från Esprit
En klocka
Presentkort 500 kr på A6
Chokladpraliner
Kaffe från Kahls
Blommor

En av de bästa presenterna fick jag av min bror Emil och hans Mikkan. Det är ett rabatthäfte där nästan allt är 2 för 1 priser på massvis med restauranger och fik mm här i Jönköping.







Inga kommentarer: