tisdag 15 juni 2010

Separationsfasen

Under småbarnsåren måste det ju vara väldigt ovanligt med sovmorgon. För några månader sen hade jag gjort nästan vad som helst för att få sova ut på morgonen! Faktum är att en "sovmorgon" har stått högst upp på mina önskelistor både i födelsedagspresent och i julklapp. När Gustav var ca 8 månader började han sova jättedåligt! Han vaknade minst 3-4 gånger i timmen genom hela natten. Jag höll på att bli tokig! Jag grät mig genom nätterna av utmattning och trötthet... det blev ju så genom dagarna med tyvärr. Sandra berättade då för mig att det var en fas de gick igenom (separationsfasen) Denna fas håller i sig mellan ålder 8 mån - 12 mån, ungefär... Genom denna fas sover de dåligt, de kan bli väldigt mammiga (eller pappiga), de klänger på en, äter dåligt med mera, med mera.... Men nu! Nu får jag sovmorgon varje morgon! Gustav somnar ca kl 21.00 varje kväll och vaknar ca 8.30-9,30 någongång. Han vaknar till några gånger varje natt och vill ha vatten och sin tutte, men annars sover han bra.. Och länge! Och detta måste ju vara väldigt ovanligt, tror jag. Man får vara glad så länge det här varar, haha! Förmodligen är väl bara detta också en fas.... Allt är ju faser nu för tiden.


Här är lite fakta om separationsfasen för de som är intresserade!

Separationsfasen, det absolut jobbigaste språnget under barnets första år. Barnet klänger otroligt mycket, sover dåligt, äter dåligt, kan bli ilsk och gnällig och frustrationen är stor hos både vuxna och barn. Det är nu som det händer mest saker, många barn är otroligt frustrerade precis innan de lär sig krypa och när de bemästrar den konsten kommer nästa sak… mamma är inte samma individ som barnet! Barnet kan bli oroligt, speciellt vid insomning och under sömnen, och vaknar till flera gånger för att kolla så mamma finns kvar. Vid den här åldern har barnet sin första förälskelse, i mamma och pappa. Att få små kärleksbett, nyp, luggningar är inte ovanligt. Inte heller att få ett barn som verkar sitta fast på en som ett plåster. Ingen annan duger än mamma (och/eller pappa).

Inga kommentarer: