onsdag 16 september 2009

Hur rädd ska man vara för svininfluensan?!

Det är ju ett himla tjat om svininfluensan!! När man har en liten bebis hemma som man vet är känslig för infektioner så vågar man ju knappt visa sig ute bland folk. Visst att vi åker till A6 ibland, det erkänner jag. Men då sover Gustav, väl nerbäddad i vagnen och både jag och Peter spritar händerna innan vi tar i honom sen. Och jag vill ju så gärna åka till Ullared! (fast det har vi ändå inte råd med, men ialla fall.) Men jag vågar verkligen inte för jag är så himla rädd att han ska bli sjuk. MEN! Nu är det så att jag har läst på lite om denna "förskräckliga" influensan som alla är så rädda för! Och har lärt mig följande:

-Mellan 400.000 och i västa fall 5 miljoner svenskar kan komma att smittas. Det är mer än en vanlig influensa men detta för att vi inte är naturligt immuna mot denna influensan.
-Det är precis som en vanlig influensa med feber, huvudvärk, frossa, förkyld mm. Enda skillnaden är att just denna influensan kommer från grisar.
-Den är inte luftburen utan smittar via kontakt. Tvätta händerna ofta, nys och hosta i armväcket.
-Dödligheten är förmodligen lägre om man drabbas av svininfluensan än en vanlig influensa för att svininfluensan inte upptäcks hos alla. Man kan bära på smittan utan att den bryter ut, dock smittar man andra.
-Barn som ammas har troligen ett visst skydd mot svininfluensan då modersmjölken innehåller antikroppar.

Så för att komma till poängen..... Varför är man så rädd? Bara för att media förstorar allt och skrämmer folk från vettet! Det är ju inte ens något speciellt med svininfluensan.. Det är bara en helt vanlig influensa, som kommer från lille griseknoen den här gången... Och det sjukaste av allt är att fast jag vet att så är fallet (helt vanlig influensa) Så är jag fortfarande skiträdd!! Himla media!!

5 kommentarer:

Andreas sa...

Se på mig, vissa säger jag redan fått den för jag ser ut som ett svin. Man ska nog inte ta det för allvarligt! :)

Martina sa...

hej gumman.. du ska inte ta svin skiten på allvar, undersökningen vissar i jkpg att det inte många som e sjuk av det nu å kommer ej bli.. så håll bara hyigen bara tvätta händerna små saker som alltid gör när man e typ förskyld.. sen att tvätta din sons händer med defiktions medel om du har det, sånt underlättar.. det gör min faster nämligen.. jag som jobbar i vården bland äldre, vi sprider mer smittan men ingen har fått det... så oroa dej inte=)
Puss o kram martina=)

Viktor Ekblom sa...

Det är det jag alltid har sagt, medierna borde skjutas! :)

Anonym sa...

Sunt förnuft är det bästa. Tänk på att den lille mannen ska hålla i minst 80 år :)
Och jag tror att tvål och vatten räcker. Handsprit hit och dit är inte bra.
Lycka till Kram Gittan

Frida sa...

Svinrädd