onsdag 30 september 2009

Här kommer receptet på brödet jag bakade!

Smidigt, saftigt och gott BRÖD i långpanna

(Här är originalreceptet)

100 g smör eller margarin
12 dl vatten eller mjölk
50 g jäst
1 msk salt
(1/2 - 1 dl sirap eller honung)
1 påse mjöl (2 kg)

Själv tillsatte jag ca 2 dl linfrön och ca 2 dl vetekli. Jag bakade även mitt bröd på rågsikt i stället för vetemjöl! (rekommenderas!)

Gör så här:
Smält matfettet i en stor kastrull.
Häll i vattnet eller mjölken (kan ta hälften var om man vill)
Värm till fingervarmt. (37 grader)
Smula i jästen och låt de lösas upp i vätskan, rör samtidigt.
Häll i sirap, om så önskas.
Sen är det bara att häva i mjölet och lite annat gott och nyttigt om man vill.
Knåda, knåda!
Tryck ut degen i en långpanna, ta en kniv och skär brödbitarna så som du vill ha dem och nagga degen med gaffel.
Jäs den under en bakduk ca 45 min.
In i ugnen på 200 grader.
Gräddas i nedre delen av ugnen ca 40 min!

KLAAAART!!!

Lycka till!!

Inga kommentarer: