onsdag 6 juni 2012

Överviktig son?!

Har ju glömt att uppdatera om vikt , längd och allt sedan vi var på BVC i måndags... =)

Gustav fick ju följa med på extrakontroll i samband med Rebeckas 8-månaderskontroll då de ville kolla vikten och talet lite extra på honom. Talet var klart mycket bättre! Och vikten hade börjat plana ut sig. Jag försöker verkligen att välja ut nyttigare mellanmål såsom olika melonen, frukter och så istället för mackor.... En fruktstund, helt enkelt. =) Och försöka att aktivera honom så mycket det går..... Jag vet att Gustav är stor och bastant. Men jag tycker inte att han är tjock! Men BVC verkar tycka att han väger för mycket. Han ligger 3 steg över normalkurvan på vikten och 2 steg över på längden. Den här bilden är tagen för ca 2 veckor sedan... Jag tycker att min lille kille är fin i alla fall... Och han har alltid varit stor, min kille.... Blir lite ledsen av alla dessa extrakontroller på hans vikt... Vi ska på en till extra om 2 månader.... =/


Gustav, 2 år och 11 mån
104 cm
21 kg

Rebecka, 8 månader
74,5 cm
9,1 kg


2 kommentarer:

Sandra sa...

Gustav är stor, men absolut inte tjock. Han har alltid varit väldigt jämnstor tycker jag allt. Förstår att det inte är kul med massa extrakontroller, men ni får försöka tänka att det är för att BVC säkert har det som riktlinjer att hålla koll på viktkurvorna hos barnen just för att tidigt kunna komma in och förhindra att de blir överviktiga senare i livet. De känner ju inte er privat och följer väl därför bara det vanliga programmet för att det är så de "ska" göra. Tråkigt bara när det blir sådant tjöt om vikt hit och dit på så små barn! :/ Och så mycket spring det är i benen på honom, så lär dom väl knappast ha behövt varit oroliga egentligen! :) Puss!

Elin sa...

Jag blir så ledsen när jag hör detta! Varför har BVC viktnojja? inte klokt! Ted har också alltid varit en stor kille. Vilken läkare/sköterska vi än träffar ska de skämta lite om att han är stor och "matglad". Vi ska väl vara glada att vi har frisk och starka barn som gillar livet! Vem som helst kan se att våra barn är lyckliga barn med god hälsa! kram /Elin