lördag 7 november 2009

Lite dåligt bloggande av mig på sistone.. Har anledning!

Jag är väl medveten om att jag inte har varit så aktiv på bloggfronten de senaste dagarna. Men det har hänt så mycket som jag har varit tvungen att smälta först.

Först något roligt:
Gustav är näst så när 70 cm lång nu och väger ca 8,7 kg. =)
Han är lika stor som en normal 7-månaders bebis, men han är bara knappt 4 månader.
Så det är ju lite kul, att han växer och mår bra.

Tråkiga nyheter:
Igår hade vi hembesök från en sjukgymnast som skulle kolla på Gustavs huvud. Det är ju platt på ena sidan och han har varit lite stel i nacken. Det första hon sa var att det inte alls såg så farligt ut. Men ju mer hon kollade honom, desto värre blev det. Hon hittade ena saken efter den andra. Huvudet är ju platt, öronen är osymmetriska pga detta. Så han får numera absolut INTE ligga ner på rygg och titta åt höger, han MÅSTE titta åt vänster. Detta för att det inte är för sent för att kunna få hans huvud runt igen och öronen att "komma på plats". Sen till hans nacke. Hans nackmuskler på vardera sida är olika starka. Så vi måste "styrketräna" hans nackmuskler på ena sidan genom att ha honom mycket på magen och hålla honom i vertikalt läge och försöka få honom att titta upp på en. Om inte nackmusklerna blir starkare kan hans huvud förbli snett!

Allt detta har jag tagit väldigt hårt! Jag mår faktiskt väldigt dåligt och vill inget mer än att han ska bli bra i nacken och i huvudet. Vi ska till Ryhov med honom om 2 veckor och se ifall han har blivit bättre.

Och till råga på allt var alla våra middagsgästen som var här igår tvugna att åka hem på stört för jag fick nån akut maginfluensa, eller liknande. Kan vara något jag ätit med.... Usch.. Inte alls kul!

Men magen är bättre och jag har kunnat äta lite macka utan problem idag.

1 kommentar:

lisa sa...

Kämpa på Sara! Och det är ju kanon att ni får hjälp av sjukgymnast så ni vet hur ni kan träna och så!Du ska se att det löser sig! Jag har aldrig tänkt på att det är "snett" ? Hmm..med det är väl inte jobbigt för Gustav fysiskt? Han verkar ju så himla glad och nöjd! Gustav är ju iaf världens finaste bebis! Och du är världens bästa mamma! Kom ihåg det! Ses på lördag! pusssss <3