fredag 6 april 2012

Barnmat och "städ"

Jag var så taggad i morse på att storstäda hela huset innan Peter skulle komma hem från jobbet! Dammet skrattar mig rakt upp i ansiktet! Jag har dammsugit i hallen, I HALLEN och då har jag inte ens dammsugat hela hallen! Det är ju inte klokt och nu kommer Peter hem vilken sekund som helst! Men det går ju INTE göra NÅTT med 2 barn i huset! Eller jo.... Ta hand om dem, så klart! Idag har det varit extra tufft då Rebecka aldrig verkar bli frisk från sin förkylning och inatt vaknade Gustav med feber och var jätteledsen. Så idag har det varit mycket grinigt hos familjen Eklöf. Och till råga på allt upptäcker jag att barnmaten är slut precis när Rebecka är som hungrigast! Så det var bara att dra på bärselet då hon bara grät om hon inte blev buren och börja skala potatis och morötter och koka fisk. Och det känns i ryggen, vill jag säga! Att stå med en 8,3 kg tung bebis och hänga över vasken och skala! Men men... det gick! Och hon gillade maten!

Recept på mamma Saras barnmat:
Från 6 månaders ålder

3 stora potatisar
1 stor morot

Skala och dela i mindre bitar, koka tills de är mjuka. Inget salt!

Skär lite torsk i små bitar och koka upp med lite vitpeppar och dill.

Mixa den kokta potatisen och moroten med den kokta fisken
tillsammans med lite extra dill och flytande smör, ca 1 msk.

Smaskens fillebaskens!! =)

Det blev ungefär 4 portioner.


Gustav vägrade äta kokt fisk så till honom fick jag göra fiskpinnar och spagetti! Konstig blandning men det var det som fanns hemma. Nu sover båda barnen i alla fall och jag sitter med mjukisar och har inte gjort ett piss för att snygga till mig. Är i stort behov av en dusch och en man att krama. Men han kommer ju snart.. ;)
Det tar verkligen på krafterna när barnen är sjuka och man har ett hem att försöka sköta om. Det går inte helt enkelt... Inte för mig i alla fall! Skitsamma! Vi har i alla fall ett tak över huvudet och vi är friska! Det ska man vara otroligt tacksam för!

4 kommentarer:

lisa sa...

Krya på er!!! Och fiskpinnar och pasta (och pesto) är riktigt gott faktiskt! Sen måste jag ju fråga vad det är för bärsele som du får så ont i ryggen av? Och kan du inte ha den på ryggen (som en ryggsäck) puss pusss

Gustav & Lillan sa...

Jag har ju ett jättegammalt babybjörn sele.... =/

lisa sa...

aha förklarar saken ;)

Anonym sa...

kan prova att justera det lite kanske... sen vänta med o gnäll tills hon väger 15 kg o ska sitta på höften hela dagen lång, hej ny höftkula!
men jag tycker iaf du har rätt intställning det är barnen som ska tas hand om i första hand sen kan man städa. om man orkar. hihi.

pöss syster