torsdag 26 januari 2012

Klåda och svullnad på händer och fötter - Tryckurtikaria

Har nu fått svart på vitt att jag har en sjukdom! Jag har ju lidet av klåda och svullnader på händer och fötter läääänge. Det är mycket bättre nu, innan var det fruktansvärt. Vissa nätter skulle man ju kunna hugga av sig både händer och fötter. Jag kliade så jag blödde på fötterna! Men fötterna känner jag väldigt sällan av längre, dock på händerna om jag inte tar mina allergitabletter varje dag.
Jag har alltså en sjukdom som heter Tryckurtikaria. Så här står det om den:
Det är en mycket sällsynt och besvärlig åkomma. Efter tryck mot huden uppstår djupa svullnader och rodnader som ömmar. Ibland blir man trött och mår illa med mera... Det är ett slags nässelutslag. Detta är precis vad läkaren sa till mig för många år sedan, en privat läkare, men jag visste inte att det var en sjukdom. Det fick jag reda på idag. Då när det var som värst var jag flera gånger på Habo vårdcentral och även på Ryhov ett par gånger. På Ryhov tyckte en av läkarna att han inte kunde hjälpa mig för att jag inte kom ihåg vad jag hade ätit samma dag som det började?! Knäppt! Ingen kunde hjälpa mig då.. Men det står att det kan gå över efter några år... Jag har dock haft detta många år nu. Men det är ju mycket bättre!

Inga kommentarer: