tisdag 12 maj 2015

Duktig = Roligt!!!

För att min lille pojk ska sitta still och försöka koncentrera sig så måste det vara något han tycker är kul och något han känner att han är duktig på. Är det för lätt då skiter han i det och är det för svårt så skiter han i det... Så att hitta en balans och lagom nivå med riktiga belöningar peppar honom otroligt bra!!

Igår gjorde jag en liten egen bok till Gustav:


Framsida.......


4 ord ska han läsa och skriva varje dag denna veckan. Igår gick det som en dans och han fullkomligt lös av stolthet!


För varje dag att gör 4 ord får han en stjärna.
Och sen sin belöning. ☆ 


4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Vad intressant att du skriver om särbegåvning. Har själv en son som även han ska börja förskoleklass till hösten. Du skriver att din pojk är 1 1/2 år före andra barn. Hur vet du det?

Sara Eklöf sa...

Han utreds på BUP så det är en barnpsykolog som har gjort dessa begåvningstester. Dom hade tänkt lägga ner hans utredning på grund av att han var för smart. Då var han 5 år och i testerna låg han som minst ca 7 år och uppåt.
Men vi stod på oss då det inte var det vi behövde hjälp med.... =)

Anonym sa...

Hej igen Sara!
Vad kul att du svarade mig. Jag glömde ju ett väsentligt ord själv ovan. Min son är (enl oss) även han särbegåvad dock ej testad. Vi blev rekommenderade att vänta tills han är gammal nog för Wisc då han troligtvis skulle "nå taket" på Wppsi enligt psykolog.

Anonym sa...

Hoppas att du kommer skriva mer om Gustav då jag naturligtvis är mycket intresserad, extra kul att våra söner ska börja förskoleklass samtigt! Trevlig helg!